Bakgrunden till denna lilla och kortlivade järnväg var den ställning som det värmländska skogsbruket skaffat sig under 1800-talets första hälft. Via Vänern och Trollhätte kanal kunde virke transporteras ut på den växande världsmarknaden. I början av 1860-talet började dock bristen på lämpliga virkesdimensioner i Värmland att kännas av.
Blickarna riktades nu mot Västerdalarnas outnyttjade urskogar. Problemet var bara att naturen omöjliggjorde flottning därifrån. Under de följande årtiondena drogs ett flertal projekt igång för att lyfta över virke från Västerdalälvens dalgång till flottleder som hade förbindelse med Klarälven. Den tekniska utvecklingen öppnade nya möjligheter för att göra detta. Bland annat via järnväg. Utsjö Järnväg vid Malung togs i bruk 1873 men fick en kort blomningstid. Redan 15 år senare lades den drygt fem kilometer långa banan ned.
Vid Kvarnberget i Östra Utsjö finns ett av Sveriges äldsta och största kvarnstensbrott – ett 1,7 km långt schakt. Fram till slutet av 1800-talet beräknas minst 30 000 kvarnstenspar ha brutits här. För brytning och tillverkning av kvarnstenar krävdes verktyg som tillverkades av myrmalm i de smedjor som låg invid kvarnstensbrottet. På platsen finns lämningar av unika liggmilor och det framgår tydligt vilken betydelse skogen hade som energikälla och livsförutsättning för befolk-ningen i regionen.
Samling: LRF-kontoret i Malung. Kaffe serveras från kl. 08.30.
Exkursionsvärdar: Skogshistoriska Sällskapet och BillerudKorsnäs.
Exkursionsledning: Lars-Olof Österström, Rune Dehlén, Lars Henriksson och Bo-Göte Jordansson, samtliga Skogshistoriska Sällskapet och tidigare verksamma i regionens skogsbruk.
Deltagaravgift: Medlemmar i Skogshistoriska Sällskapet: 200 kronor. Ännu ej medlem: 300 kronor.
Betalning görs på plats, kontant eller Swish. I priset ingår förmiddagskaffe och lunch.
Anmälan senast onsdagen den 24 maj
Rune Dehlén: Tel. 0730-77 00 23. E-post: rune.dehlen@telia.com